Onsdag 23 oktober 2019

Fatwa nr.:1091 | I alt læst:4779 | Udskrevet:1104       [HTwitter] 

Må jeg bede siddende på min plads uden at kende til bederetningen, hvis mine studieomstændigheder gør det svært at bede stående?

Spørgsmål
Jeg går på en skole, hvor det er meget svært at få bedt min bøn. Jeg har fået at vide, at jeg kan bede salāh siddende og at det er lige meget med qibla-retningen, hvis man ikke kender den og hvis den næste bøn er ved at falde ind. Det er nærmest umuligt at bede uden at lærerne bemærker en.

Svar

I Allah’s Navn

Må Allah gøre din situation lettere for dig. Salāh er foreskrevet enhver muslim og skal udføres på den måde, som vi er blevet vist gennem profeten Muhammad (må Allah’s velsignelser og fred være med ham). Det er derfor ikke tilladt at bede, mens man sidder, hvis man magter at stå op, for at stå op er en af salāh’s rukn (vigtig del, som man ikke må undlade). At sidde ned under ens salāh er kun tilladt, hvis man ikke kan stå på egne ben.

Profeten (må Allah’s velsignelser og fred være med ham) har sagt til ’Umran bin Hasin: ”Udfør din salāh, mens du står op, men hvis du ikke kan, så (bed den) siddende, og hvis du heller ikke kan det, så (bed) på din side.” [al-Bukhari 1066]

Det samme gælder retningen af qiblah (bederetningen). Man må ikke undlade at vende sig mod qiblah med vilje i en obligatorisk bøn med mindre man har en undskyldning. At stå mod qiblah er nemlig også en betingelse for ens bøn.

Det er ikke tilladt at udskyde ens salāh uden at have en gyldig grund, og det er uanset om man er på arbejde, skole eller i ens hjem. Det viser mere ens bøns signifikans end at det skal forstås som en umulig opgave, og et eksempel på, hvor vigtigt det er at holde fast på ens bønner rettidigt, gives af vores sahabah. Der var ingenting, som kunne forhindre dem i at bede deres salāh og opfylde Allahs ordre i det, hvorfor Allah har sagt om dem:

”Mænd, hvis opmærksomhed hverken handel eller købslåen afleder fra at ihukomme Allah, lave salah og give almisse, af frygt for en dag, hvor hjerte og blik går omkuld. Allah vil da gengælde dem det smukkeste af det, de har gjort, og af sin overflod give dem mere. Allah forsørger, hvem Han vil, uden afregning.” [al-Noor 24:37-38]

Et godt råd vil være, at du søger skoleforvalteren eller måske en lærer, som kan lytte til dine omstændigheder, hvor du forklarer vedkommende med al respekt, at du som muslim har brug for at prioritere din bøn til tiden samtidig med at du også vil passe din skolegang. Derfor har du brug for et lille rum eller hjørne, som du kan benytte dig af et par minutter om dagen. Hvis I kan være flere om det, så vil det være en lettelse for jer alle at få et mindre rum I kan benytte jer af. Mange studiesteder har også været forstående og opmærksomme på deres muslimske studerendes forhold og givet dem plads til det.  Det kan lyde nemmere sagt end gjort, men her er det vigtigere at tilfredsstille Allah og have håb i Hans gengæld, og ikke være nervøs omkring, hvad lærerne vil sige til det. Du kan komme langt ved at forklare dine forhold med manérer. Må Allah hjælpe dig og styrke dig til at bede dine salāh til tiden.

Og Allah ved bedst.



Mufti:  Shahid Mehdi

Relaterede fatwa

Salahtider i dag

København d. 23 oktober Andre byer »  
Fajr: 06:13
Shuruq: 07:55
Dhuhr: 12:56
Asr: 15:17
Maghrib: 17:52
Ishaa: 19:33

Flere artikler »